Z pohádky do pohádky

21.02.2021 17:23

Konec zimy v naší třídě už tradičně patří pohádkám. Některé máme za sebou, jiné nás ještě čekají, některé děti znají a další jsou úplně nové. Třeba jedna o pejskovi a kočičce a o tom, jak spolu vařili polévku. Během práce s touto pohádkou děti získaly mnoho prakticky využitelných poznatků, intenzivně trénovaly dovednosti, které se jim budou náramně hodit ve škole a navíc, vzhledem k logopedickému zaměření pohádky, procvičovaly řeč a vše, co s ní souvisí a co vede k jejímu lepšímu užívání. Další pohádkou, tentokrát známou, byla Červená Karkulka, a to hned v několika verzích a různých obměnách. Nejzajímavější ovšem byla, když do ní děti vkládaly své nápady, postřehy a nadání. A protože nás práce s pohádkami opravdu baví, rozhodně se s nimi neloučíme. 

Třeba takhle může práce předškoláků s pohádkou vypadat: 

Z pohádky do pohádky 

Záměr: 

  • Rozvíjet kultivovaný projev. 

  • Upevňovat a rozvíjet komunikativní dovednosti. 

  • Pomáhat vytvářet povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách. 

  • Podporovat vznik sounáležitosti s dětmi ve třídě (s lidmi, společností). 

  • Rozvíjet předčtenářské dovednosti 

Pohádka o Červené Karkulce  

Divadelní představení: sledování vyprávěné pohádky s obrázky (pohádkový kufřík) doplněné otázkami (proč máte rády svou babičku, co udělala Karkulka dobře a co nedobře...) a domluva o tom, jak pohádka skončí. 

Dramatizace pohádky

Básnička  

Šla Karkulka černým lesemčíhal na ni vlk,  

olizoval mlsně fousy, natahoval krk.  

Kampak běžíš, Karkuličko, co máš v košíčku?

Vlk utíkal za Karkulkou, že měl velký hlad,

nedal pozor na cestičku, do potoka spad.

 

Květinky pro Karkulku: stejná barva květů se stejným počtem okvětních lístků - systematické procházení květů po řádcích zleva doprava, shora dolů, pojem stejně, počet do 6, držení tužky, vykreslení květů bez přetahování. 

Rozstříhání obrázků z pohádky podle naznačené čáry na 10 dílků, jejich skládání, nalepení, seřazení, jak jdou v pohádce za sebou, vyprávění podle obrázků (práce jednotlivců, ve dvojicích a ve skupinách).  

Skládačka rozstříhaného obrázku z pohádky (15-20 dílků) 

Pohybová hra Dobrý den Karkulko: děti v kruhu na židlích, jedno dítě je Karkulka, odpovídá na otázky ostatních:  

Karkulko, kam jdeš?... Co tam budeš dělat? Např. skákat na jedné noze (děti skáčou po jedné noze.) Jak je to daleko? Např. 5 kroků doprava. (Děti jdou 5 kroků doprava.) Karkulka si rychle sedne na některou prázdnou židli a zavolá: Já nejsem Karkulka, já jsem zlý vlk! Ostatní si také rychle sednou, na koho židle nezbyde, je Karkulka. 

Cvičení kondiční a lokomoční motivované lesem, pohádkou. 

Doplňování o jeden více, o jeden méně 

Vyhledávání určitého písmene, skupiny písmen v textu. 

Umisťování objektů podle diktátu (vpravo nahoře, dole, uprostřed, nad, před, mezi...) 

Vyhledávání slov, která začínají stejnou slabikou, hláskou jako víno, bábovka... 

Grafomotorika: zuby vlka, skoky zajíce, kličky letícího motýla 

Omalovánky k pohádce