Z pohádky do pohádky
Konec zimy v naší třídě už tradičně patří pohádkám. Některé máme za sebou, jiné nás ještě čekají, některé děti znají a další jsou úplně nové. Třeba jedna o pejskovi a kočičce a o tom, jak spolu vařili polévku. Během práce s touto pohádkou děti získaly mnoho prakticky využitelných poznatků, intenzivně trénovaly dovednosti, které se jim budou náramně hodit ve škole a navíc, vzhledem k logopedickému zaměření pohádky, procvičovaly řeč a vše, co s ní souvisí a co vede k jejímu lepšímu užívání. Další pohádkou, tentokrát známou, byla Červená Karkulka, a to hned v několika verzích a různých obměnách. Nejzajímavější ovšem byla, když do ní děti vkládaly své nápady, postřehy a nadání. A protože nás práce s pohádkami opravdu baví, rozhodně se s nimi neloučíme.
Třeba takhle může práce předškoláků s pohádkou vypadat:
Z pohádky do pohádky
Záměr:
-
Rozvíjet kultivovaný projev.
-
Upevňovat a rozvíjet komunikativní dovednosti.
-
Pomáhat vytvářet povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách.
-
Podporovat vznik sounáležitosti s dětmi ve třídě (s lidmi, společností).
-
Rozvíjet předčtenářské dovednosti
Pohádka o Červené Karkulce
Divadelní představení: sledování vyprávěné pohádky s obrázky (pohádkový kufřík) doplněné otázkami (proč máte rády svou babičku, co udělala Karkulka dobře a co nedobře...) a domluva o tom, jak pohádka skončí.
Dramatizace pohádky
Básnička
Šla Karkulka černým lesem, číhal na ni vlk,
olizoval mlsně fousy, natahoval krk.
Kampak běžíš, Karkuličko, co máš v košíčku?
Vlk utíkal za Karkulkou, že měl velký hlad,
nedal pozor na cestičku, do potoka spad.
Květinky pro Karkulku: stejná barva květů se stejným počtem okvětních lístků - systematické procházení květů po řádcích zleva doprava, shora dolů, pojem stejně, počet do 6, držení tužky, vykreslení květů bez přetahování.
Rozstříhání obrázků z pohádky podle naznačené čáry na 10 dílků, jejich skládání, nalepení, seřazení, jak jdou v pohádce za sebou, vyprávění podle obrázků (práce jednotlivců, ve dvojicích a ve skupinách).
Skládačka rozstříhaného obrázku z pohádky (15-20 dílků)
Pohybová hra Dobrý den Karkulko: děti v kruhu na židlích, jedno dítě je Karkulka, odpovídá na otázky ostatních:
Karkulko, kam jdeš?... Co tam budeš dělat? Např. skákat na jedné noze (děti skáčou po jedné noze.) Jak je to daleko? Např. 5 kroků doprava. (Děti jdou 5 kroků doprava.) Karkulka si rychle sedne na některou prázdnou židli a zavolá: Já nejsem Karkulka, já jsem zlý vlk! Ostatní si také rychle sednou, na koho židle nezbyde, je Karkulka.
Cvičení kondiční a lokomoční motivované lesem, pohádkou.
Doplňování o jeden více, o jeden méně
Vyhledávání určitého písmene, skupiny písmen v textu.
Umisťování objektů podle diktátu (vpravo nahoře, dole, uprostřed, nad, před, mezi...)
Vyhledávání slov, která začínají stejnou slabikou, hláskou jako víno, bábovka...
Grafomotorika: zuby vlka, skoky zajíce, kličky letícího motýla
Omalovánky k pohádce