Se zadrženým dechem

11.05.2020 18:49

Tak je to tady. Příští týden se otevírají brány naší mateřské školy. Zatím si připadám, jak v tunelu na magnetické rezonanci. Já se nacházím ve svém světě myšlenek a zdáli na mě někdo volá: „Uvolněte se! Zadržte dech! Můžete volně dýchat!“
Já už se těším nato, až budu moci volně dýchat. Těším se na děti, až opět budeme zpívat, tančit, hrát si, klást si vzájemně všetečné otázky a čekat na jejich odpovědi. Tak snad nám naše očekávání vyjdou. Lenka Stará
PS: Pro děti mám tentokrát připravené vzdělávací téma:
DOPRAVA A DOLEVA
ZÁMĚR:  Záměrem tohoto výchovně vzdělávacího bloku je upevňovat v dětech znalosti a dovednosti se zaměřením na pravou a levou stranu. Motivované dopravními prostředky.
Kognitivní a komunikační aktivity: Co označujeme názvem dopravní prostředky, jaké dopravní prostředky znáte, rozdělení do skupin - dopravní prostředky pohybující se po zemi, ve vodě a ve vzduchu (obrázky, pexeso, publikace, hračky atd.).
Komunikační otázky?
• Co znamená slovo doprava?
• Jakými dopravními prostředky můžeme cestovat?
• Výhody a nevýhody různých dopravních prostředků (kolo, automobil).
• Uveďte příklad špatného chování a jeho důsledky v dopravním provozu.
• Co uděláme, než přejdeme silnici?
• Znáš povolání policisty? Co víš o jeho práci?
• Znáš povolání záchranáře? Co víš o jeho práci?
• Co je mapa a k čemu slouží?
• Jak se dopravuješ do školky? 
• Proč je důležité, sedět v autosedačce a být při jízdě připoután?

• Cvičení - PH „Na auta" - reakce na signál (praporek zelený, červený), chůze a běh ve střídavém tempu, slalom mezi kuželem, pohyb ve vázaném útvaru, v zástupu, ujasnění pojmů první a poslední v zástupu, před, za, doleva, doprava, podlézání tunelu pod nohami
• Hra - „Autíčka stop " - děti se rozptýlí po prostoru, na předem domluvený zvukový podnět se pohybují (jezdí jako auta), na slova: „Autíčka stop", se děti zastaví nebo udělají dřep, stoj na jedné noze, holubičku atd.
• Jóga - loď: posadíme se s nataženýma nohama, položíme ruce vedle kolen, dlaně směřují dolů, sevřeme prsty do pěstí a s nádechem táhneme ruce podél těla až do vzpažení, přitom postupně přecházíme do mírného záklonu, ve vzpažení otevřeme pěsti, dlaně směřují dopředu, s výdechem se předkláníme s předpažením co nejdál vpřed a nakonec přejdeme do výchozí pozice.
• Zajímavé je i zařadit klasickou pantomimu, kdy dítě pomocí pohybového výrazu, případně i zvukovým efektem představuje nějaký dopravní prostředek, ostatní děti hádají, co předvádí.
• Matematické představy podle Hejného hra - Autobus
• stavba silnic z různých stavebnic, doplnění dopravními prostředky, značkami, domy, přírodou apod. - skupinová práce
• stavba kolejí, doplnění různými stavebnicemi 
• Grafomotorika – uvolněné zápěstí – pracovní list – jezdíme autem doprava a doleva
• Naučit se zpaměti text - Když zahouká siréna - co to asi znamená?
S autem k ohni profičí, nebojácní hasiči,
uvidíš-li oheň plát! Tak volej sto padesát!
• Zazpíváme si píseň – Auto. Správná intonace a dýchání. „Tú, tú, tú auto už je tu. Pojeď mámo, pojeď s námi, za chvíli jsme za horami. Tú, tú, tú auto už je tu.“
• Výtvarný artefakt – kresba auta, malování krajiny, dolepování dopravního prostředku do krajiny.
• Skládání z papíru – loď, parník
• Semafor - Červená je kytička, žlutá barva sluníčka,
zelená je, milé děti, jako hrášku kulička.
Očekávané výstupy a cíle:
• respektovat stanovená pravidla
• toužit dozvídat se nové věci
• spolupracovat ve skupině
• řadit předměty zleva doprava
• rozlišit některé obrazné symboly
• naučit se zpaměti texty
• chápat prostorové pojmy - vpravo, vlevo, první, poslední, před, za....
• popsat situaci
• vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
• vést rozhovor - ptát se, naslouchat druhým
• sledovat vyznačenou cestu
• zachytit a vyjádřit své prožitky a pocity - slovně, výtvarně
• třídit dopravní prostředky podle místa pohybu a jejich účelu