Moje rodina

18.05.2020 17:53

Téma: Moje rodina 

Záměr: Poznávání sama sebe, uvědomování si vztahů, které mám s lidmi kolem sebe, a citů, které v těchto vztazích prožívám. 

Komunikační aktivity: samostatné vyjádření koho mám rád a proč, jak mu to dávám najevo rozhovory o tom, co je rodina, k čemu je, kdo do ní patří, jaké jsou úkoly jednotlivých členů. 

Kdo jsem? Pantomimické předvedení činnosti, která je typická pro některého člena rodiny, poznávání, o koho jde, vysvětlení, proč si to myslím. 

Kresba rodiny, vystřižení jednotlivých postav, jejich seřazení podle velikosti. 

Tvoření, jemná motorika: z vytrhaných kousíčků barevných papírů sestavit a nalepit dům, kde bydlíme, do něj vlepit vystřižené postavyvyprávění o rodině podle hotového obrázku.  

Grafické napodobování začátečních písmen a celých jmen rodinných příslušníků.  

Roztleskávání jmen na slabiky, určování počtu slabik, třídění jmen podle začáteční hlásky, hledání dalších slov začínajících stejnou hláskou. 

Dramatická improvizace: jak to u nás vypadá, když vstáváme, když někam spěcháme, nakupujeme, čekáme u lékaře, chystáme oslavu, jdeme na procházku, jdeme spát (ve dvojicích nebo skupinkách, připravíme, předvedeme ostatním, pokud děti chtějí, vyměníme role) a pak si sdělujeme, jak se děti v dané roli cítily (uvědomění vlastních pocitů). 

Pohybové aktivity: taneční improvizace na vybranou písničku, běh ve skupině, honičky, házení a chytání míče, kopání do branky.  

relaxační chvilce po cvičení upečeme výborný štrůdl, jaký umí maminka – ve dvojici si děti lehce prsty a dlaněmi masírují záda – hnětení těsta, válení placky, poklást jablíčky, pocukrovat, zabalit, potřít vajíčkem, upéct (1 leží na zemi na břiše, druhý masíruje, pečou se nakonec všechny štrůdly najednou, a jak voní...) 

Práce s textem: příběh Olgy Hejné Byl jednou jeden kluk (Opravilová, GebhartováRok v MŠ). Porovnávání, jak je to u nás, kdo tu je, kdo chybí, kdo je kdo v rodině, co kdo dělá 

Předčítání vybraných kapitol z knihy Josefa Čapka Povídejme si, děti, a následné společné přemýšlení a povídání 

Společná diskuse, jak je to s rodinou ve známých pohádkách.  

Předčítání známých pohádek, prohlížení a popis obrázků z knížek.  

Otázky a odpovědi, např.  Proč je Smolíček u jelena a ne u rodičů? Budulínek u babičky a dědy? A kde je tatínek Červené Karkulky 

Co by bylo kdyby...jelen měl jen obyčejné parohy, s babičkou bydlel v lese i dědeček (a podobně)? Vyjádření vlastního názoru se zdůvodněním. 

Ukazování na prstech ruky s říkadlem: To je máma, to je táta, to je děda, to je bába, to je vnouček, malý klouček.   

Hra na rodiny s kartičkami s obrázky rodin lidí i zvířat (kohout, slepice, kuře, kocour, kočka, kotě apod., rodinky se hledají pomocí své “řeči)-  

Řazení rodin, které se našly, podle počtu členů. Pojmy nejvíce, nejméně, více než, méně než, stejně. 

Umísťování figurek do domečku: nahoru, dolů, dopředu, dozadunad, pod, před, za... 

Řazení členů rodiny podle pokynů: první děda, hned za ním babička, poslední myška, předposlední kočka, před kočkou pes, mezi babičkou a pejskem vnučka... a kdo nám chybí, aby byla pohádka celá?  

Zpěv písničky pro maminku (i pro všechny ostatní) Milá maminko 

Básničky pro poslech, zapamatování a recitaci:  

J. Brukner Maminky 

Víte, že každá maminka 

Bývala jednou malinká? 

Den za dnem jako žitný klíček 

Poporostla vždy o kousíček 

A dneska je z ní velká máma, 

Co se tu musí trápit s náma. 

Víte, že oči maminčiny  

Lesknou se jako jezera? 

Když se pak začnou dloužit stíny, 

Tak jako vždycky z večera 

A maminka je s námi sama, 

Můžeme vyplout k ostrůvku, 

který tam v oku maminka má 

jak temně modrou borůvku. 

Víte, jak prudce srdce tluče, 

Když pohladí nás maminka? 

Když nás pak sevře do náruče, 

Hřeje to jako kamínka. 

 

F. Hrubín Tátův pomocník 

Jakou práci mi chceš svěřit? 

Mám tu metr,  

Mohu měřit,  

Mám tu dláto, 

Dobrý nůž, 

Velikánskou lopatu. 

Máma říká: Jen se tuž, 

Podívej se na tátu! 

 

J. Žáček Nač je dobrá řeč 

Víte, nač je dobrá řeč? 

Abychom si řekli: ”Heč! 

Známe tolik slov a vět, 

Budeme si rozumět.” 

Abychom si řekli: “Víš, 

Takhle jsme si mnohem blíž.” 

 

J. Žáček Čtyři dlaně 

Dneska ráno u snídaně 

Potkaly se čtyři dlaně. 

Dvě jsou malé a dvě větší, 

Mluví spolu tajnou řečí. 

Domluvte se, žádné hádky -  

Vždyť jste přece kamarádky!