Hlavou i rukama

21.11.2020 13:56

Milí rodiče.

Tento týden jsme s Bobříky strávili aktivitami týkajícími se našeho těla.

Začali jsme odshora - hlavou. Se vším, co na ni patří. Pomohla nám k tomu básnička od Michala Černíka Hlava (Jak žijí oblázky). Bobříci ve dvojicích dotvářeli papírové hlavy rozmisťováním předmětů, které našli ve školce. Vodítkem pro rozhodování, které předměty použijí, jim pomáhala vizuální podobnost s jednotlivými částmi obličeje. Povídali jsme si také o smyslech, kterými vnímáme svět kolem sebe. Na hlavě máme „přijímače“ hned pro čtyři smysly, k přijímání pátého smyslu - hmatu - používáme hlavně ruce.

Rukám a prstům jsme se věnovali dva dny z tohoto týdne.

Otiskovali jsme ruce natřené barvou na papír. Snažili jsme se, aby se uplatnily obě naše ruce - pravá i levá. Zkoušeli jsme i určit, která je která. Když jsme na tyto otisky nalepili barevná rybí těla, vznikla nám papírová akvária plná rybiček s ploutvemi/prstíky. S vystřižením rybích tělíček dětem pomohly zase jejich ruce, které se přitom musely „popasovat“ s nůžkami.

Povídali jsme si o tom, k čemu všemu nám ruce jsou a co všechno naše ruce umí. Bobříci přišli na spoustu příkladů, kdy jejich ruce pomáhaly. Dostali jsme se ale i k tomu, že ruce umí ublížit. Mohou pohladit, ale umí i uhodit. Umí vytvořit krásné věci, ale mohou je i ničit. Kdo rozhodne o tom, jak se naše ruce zachovají? Odpověď nám dal Michal Černík v další básničce Tělo: „Velet bude hlava“.

Ve čtvrtek do třídy Bobříků připluly látkové prstové ryby s různým počtem „prstíků“ a Bobříci se s nimi učili počítat. Společně tvořili rybí hejna, ve kterých mohly plavat jen ryby se stejným počtem ploutví. Ti nejstarší Bobříci, kteří se už pomalu chystají do školy (a počítání jim jde), se snažili přijít na to, které dvě ryby se musí potkat, aby měly dohromady šest ploutví.

V pátek si Bobříci vyzkoušeli dva smysly, které jim mohou pomoci, když se nemohou spolehnout na zrak. Nechali se se zakrytýma očima vodit po herně hlasem - v tom jim pomohl sluch. Hledali se zakrytýma očima dva předměty, které májí stejný tvar nebo stejnou plastickou strukturu. Tady jim pomohl hmat. Tyto hry si děti užily nejvíce. Myslím, že i s prstovými rybami, které našly nový domov v síti u stropu herny, si v budoucnu užijeme spoustu legrace.

Fotky z tohoto týdne si můžete prohlédnout zde.