Velikonoce

03.04.2020 18:13

výchovně vzdělávací téma -

velikonoční svátky aneb všechno je trochu jinak

 

Vážení rodiče, vůbec vám nezávidím tuto situaci, být v izolaci se svými dětmi. Já mám problém opačný. Chtěla bych být zavřená se svými dvěma syny, protože jsou vtipný, inteligentní a samozřejmě dobře vychovaný. Bohužel vyletěli z hnízda. Jsou však v izolaci se svými manželkami a to jim náramně svědčí. Tak v tomto směru jsem spokojená i já.

A co s vámi? Snažte se najít na této krizové situaci něco pozitivního. Například hledání jistot v nejisté době. Dáte mi určitě za pravdu, že Velikonoce budou letos trochu netradiční. Avšak ta tradice velikonočních svátků, která má hluboké kořeny v naší historii, ta nevymizela. Pojďme se tedy společně ponořit do těch zaběhlých jistot.

 

Kognitivní aktivity - poznávací

  • Seznamujeme děti s tradicemi Velikonoc. Pašijový týden – poslední týden před Velikonocemi.
  • Modré pondělí, Žluté úterý – v domech probíhal úklid.
  • Škaredá středa – nikdo se nesmí mračit, aby se nemračil po celý rok.
  • Zelený čtvrtek – název dostal podle zelené barvy Olivové hory, kde začalo Kristovo utrpení. V tento den se konzumovalo jídlo ze zelené zeleniny nebo bylin, aby byl člověk po celý rok zdráv. V křesťanských kostelech zmlknou zvony a říká se, že odletěly do Říma. Až do Bílé soboty je zvonění nahrazováno hlukem klapaček, hrkaček, řehtaček. Tímto hlukem se vyhánělo z domů všechno zlé.
  • Velký pátek – je den ukřižování Krista, nekonaly se mše a při bohoslužbě v katolických kostelech se pouze zpívalo a četly texty.
  • Bílá sobota – zapaluje se velká Velikonoční svíce (Paškál). Zvony se vrací z Říma a opět se rozezní.
  • Velikonoční neděle (Boží hod velikonoční) – je to den zmrtvýchvstání Krista. Vrcholí velikonoční svátky, končí půst. V kostele se provádělo svěcení pokrmů (beránek, mazanec, vejce, víno, chléb).
  • Velikonoční pondělí – česká tradice - „velikonoční pomlázka“
  • Rozšiřování slovní zásoby, posilování vyjadřovacích schopností, učíme děti ovlivňovat svou vlastní situaci, vedeme rozhovor – Jak si připravíme radostné Velikonoce?
  • Upevňujeme výrazný přednes, hlasitý a kultivovaný projev. Velikonoční říkanka – Zajíčkova koleda: „Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček. Utíkal jsem podle vody, nesl kopu vajíček. Potkala mě koroptvička, chtěla jedno červené, že mi dá lán jetelíčka, já ji říkám: „Ne, ne, ne!“ Za potokem u lesíčka mám já strýčka králíčka. Tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.“
  • Naučit se jiný krátký text: Panímámo zlatičká – darujte nám vajíčka, nedáte-li vajíčka, uteče vám slepička do horního rybníčka a z rybníčka do louže, kdo jí odtud pomůže?
  • Na dobrou noc můžete dětem přečíst pohádku O kohoutkovi a slepičce.

 

Polytechnická aktivita

  • Děti nám mohou pomáhat při pečení beránka, mazance. Malujeme s nimi kraslice.
  • Také můžeme zdobit výduňky (vyfouklá vejce). Využíváme různých technik  – zdobení kořením, papírem, textilem, mramorování..
  • Zároveň procvičíme počty: „Kolik vajec je na misce? Kolik jsme jich snědli? Kolik zbude? Atd.“
  • Rovněž můžeme do naší činnosti zakomponovat opaky, sladké – slané, hodné – zlobivé, veselé – smutné, tiché – hlučné, malé – velké atd.

 

Grafomotorika

  • Kreslíme velikonoční vejce, vybarvujeme, dokreslujeme různé ornamenty – nejprve krouživé pohyby, uvolněné zápěstí.

 

Ve školce každý den zpíváme. Dáme si třeba tuto: „Slepička běhá po dvoře. Vajíčko se koulí v komoře. Slepička – kdák. Vajíčko – křáp. Máte mi ho, paňmámo dát.“

Přeji Vám poklidné velikonoční svátky. Lenka Stará