Nouzový režim

27.03.2020 13:11

Vzdělávací téma měsíce: KORONAVIRUS

Co by měly umět děti, než půjdou do školy? Je toho hodně, ale nejdůležitější je, abychom se zbavili tohoto vetřelce a mohli ve zdraví najet na normální režim dne. To nám všem přeji.

Průpravná cvičení k dobré mluvě a čtení: Básničky Např. Táta včera na venku našel první sněženku. Vedle petrklíč zima už je pryč.

  • Rytmizace – vytleskáme jednotlivá slova a určíme počet slabik. Petrklíč – 3 slabiky, koronavirus – 5 slabik
  • První hláska – P (petrklíč) vymýšlíme další slova – pošta, panáček, postel, pandemie  K (koronavirus) – karanténa, kartáček, kasička, kuře, kobliha…
  • Pojmy – máme obrázky ( třeba kartičky od pexesa). Uprostřed je obrázek koronaviru - trénujeme pojmy, co je nad ním, pod, vedle, vlevo, vpravo, uprostřed, vzadu, vepředu…. Matematické pojmy – první, druhý, třetí
  • Lze procvičit na písni: „Když tři slípky ze vsi jdou, první má dvě za sebou. Druhá těsně za ní ťape. Třetí vždycky vzadu šlape. Když tři slípky ze vsi jdou, první má dvě za sebou.“ Tak to také nepůjde, protože máme chodit jenom po dvou.

Grafomotorika – průpravná cvičení k nácviku správného psaní

  • Uvolňujeme zápěstí, správně držet tužku – kreslíme klubíčko, klubíčko, klubíčko, až nám z toho vznikne koronavirus
  • Vykreslujeme omalovánku – nepřetahujeme, dodržovat hranice čar
  • Diagnostika postavou – tříleté dítě nakreslí hlavonožce (koule s nožkama), předškolák nakreslí postavu se všemi detaily (uši, vlasy, 5 prstů, boty atd.)
  • Další test pro předškoláky: Napište nesmyslné slovo třeba KORONAVIRUS a děti pod ním opisují jednotlivá písmena (opravdu to zvládají až 6 leté děti)  Tím chci říct, že ve školce dodržuji pedagogické zásady, jako například přiměřenost k věku a posloupnost…
  • Můžete tedy začít s opisováním jména dítěte. VÍTEK, LENKA..
  • Děti mohou kreslit, to co je baví. Srdíčka, auta, Elsu…
  • Stříháme nůžkami – nejprve rovné čáry a pak si můžeme vystřihnout ten Koronavirus

Posilujeme kognitivní oblast důležitou pro vývoj dítěte. Tím jsou poznávací procesy. Zahrnují – pozornost, paměť, vnímání, usuzování, řešení problémů, osvojování jazyka, mentální prezentace poznatků…

  • Povídejte si s dětmi o čemkoliv.
  • Procvičujte paměť. Básničky, písničky „Skáče zajíc hopky, hopky přes dvě louže, přes dvě kopky. Koukněte se, zmizel v lese. Zbyly po něm jenom bobky.“ Jiří Žáček Písnička pro radost – „Na jaře, na jaře čáp jede v kočáře. Hej hopy, hej hopy, hej hopy hop. Čáp veze sluníčko, točí se kolečko. Hej hopy, hej hopy, hej hopy, hej hopy hop.“
  • Kimovy hry na zrakovou paměť – Na stůl položte různé předměty: mobil, klíče, autíčko, tužku.. a nechte dítěti chvíli na to, aby si vše prohlídlo. Pak předměty zakryjte šátkem a dítě vám musí vyjmenovat všechno, co si zapamatovalo.
  • „Jela tetička do Ameriky a vzala si sebou kufr, tričko, kalhoty..“ střídáte se s dětmi v opakování této věty a přidáváte do ní další věc. Toto cvičení je dobré na sluchovou paměť. Realita dneška odcestovat do jiného státu je však neuskutečnitelná.
  • Posilujte u dětí logické myšlení – např. Co děláme každý den? Ať děti vyjmenují, jak jdou činnosti za sebou – vstaneme, vyčistíme si zoubky, nasnídáme se atd. časová posloupnost
  • Uděláte řadu 5 předmětů, jeden bude jiný – dítě určí, co tam logicky nepatří. Např. 4 hračky 1nůž, 4 kuchyňské náčiní 1 hračka, 4sladkosti 1ovoce, 4psacích potřeb 1autíčko atd.
  • Další hra na pozornost a paměť – Dobble, Pexeso, Člověče nezlob se…

Polytechnická oblast  - není nic jiného než pracovní výchova

  • Modelování čehokoliv, uděláme jednotlivé kuličky a spojíme, máme korále pro maminku
  • Co dokážeš vyrobit z alobalu, z papíru, z písku, hlíny?
  • Patří sem i konstruktivní hry – různé stavebnice
  • Navlékání korálů, Vyšívání – proplétání šňůrky (didaktická hra)
  • Děti mohou pomáhat při vaření, sázení do truhlíků, zatloukání hřebíků a při jiných pracovních činnostech v domácnosti.
  • Můžeme i malovat vodovými barvami a do toho nalepovat obrázky, kousky barevného papíru, fotky – koláž.

Důležitá v předškolním věku je i tělesná výchova. Dítě má být nejméně 2 hodiny venku. Je to nezbytné pro celkový rozvoj osobnosti dítěte!! To však musím nechat na vás. Každý máme jiné možnosti.

Vážení rodiče, určitě jsem na spoustu věcí, jak vzdělávat děti předškolního věku, zapomněla. To však vůbec nevadí. Stejně jednou budou vaším otiskem. Projeví se v nich, co se naučily ve své rodině. Ovlivňuje je totiž prostředí, v kterém žijí. A genetika není také vůbec zanedbatelným faktorem v utváření celistvosti člověka.

Konec slov. Mějte se rádi a buďte zdrávi. Vaše učitelka Lenka Stará