Jak se probouzí jaro
Zima pomalu končí a začínající (i když zatím poněkud zakuklené) jaro nabízí mnoho témat a možností, jak s nimi pracovat. Některé jsme pro Vaše děti připravily. Pracovní listy posíláme mailem.
Přejeme Vám pěkné společné chvilky a ať Vám jarní sluníčko (i když vykoukne jen sporadicky) dodá energii a optimismus do dalších dní.
Jak se probouzí jaro
Záměr:
-
Podporujeme získávání elementárních znalostí o přírodě v předjaří, na jaře
-
Rozvíjíme a zpřesňujeme smyslové vnímání
-
Rozvíjíme slovně logické myšlení a paměť
-
Podporujeme zájem o přírodu, o všechno živé kolem, a tím pomáháme vytvářet základ úcty k životu.
Nasloucháme předčítanému textu. Kočičky na jaře (Kamila Sojková)
-
Odpovídáme na otázky k textu: Kdo je Alík a kdo Minda? Je Minda špinavá? Co je Alíkovi divné? Co Petřík povídal? Co hledal Alík u Mindy v puse? Kam jde koza? Jak se správně jmenují stromy, na kterých kvetou kočičky? Kde tyto stromy nejčastěji rostou? Co v příběhu dělá sluníčko?
-
Objevujeme legraci v příběhu.
-
Hledáme další slova, která znějí stejně a znamenají pokaždé něco jiného: zámek, kohoutek, koruna, jeřáb, list...
Vypracováváme “úkoly”:
-
Charakteristické znaky začínajícího jara. Výběr, vybarvení.
-
Jak roste sněženka. Vybarvení, rozstříhání, seřazení a nalepení obrázků.
-
Vybarvení podle skutečnosti těch květin z pracovního listu, které dítě vidělo a pamatuje si je. Pokud vidělo květinu, kterou na pracovním listu nenajde, ať ji nakreslí na druhou stranu. (Všímejte si rozkvetlých kvítků na zahrádce, vystavených před květinářstvím nebo i doma. Vaše dítko ať se snaží zapamatovat si některá jejich jména a barvy.
-
Spojování květů, listů a jména květiny jak patří k sobě (jako nápovědu může dítě použít předchozí pracovní list).
-
Říkej, jaký je: úzký - užší - nejužší, široký - širší - nejširší, nízký - nižší - nejnižší, vysoký - vyšší - nejvyšší, dlouhý - delší - nejdelší, krátký - kratší - nejkratší... a hledej podobné příklady kolem sebe.
Posloucháme ptáčky zpěváčky: i při krátké procházce městem je možné zaslechnout kosa zpívajícího někde na střeše nebo švitoření jiného ptáčka. V parku nebo kousek za městem jich bude nejspíš víc, a pokud půjdete na procházku ráno nebo až k večeru, máte ještě větší šanci. Zaposlouchejte se s dítětem chvíli do ptačího zpěvu, poslouchejte, odkud zpěvák zpívá, zkuste ho najít pohledem, napodobit jeho zpěv.
Pro zájemce: Na pastvinách u stezky mezi Brodem a Štolmíří je možné zaslechnout zvláštní hlas čejky chocholaté, který může připomínat pískání gumové kačenky :), a stojí za to i vidět v letu tohoto černobílého ptáka s kovovým leskem velikosti holuba s širokými křídly a pomalým plácavým máváním křídel, který během letu často mění směr.
Učíme se básničku:
Březnové pozdravení
Dobrý den, řekne sněženka
za tenkou okenicí sněhu.
Dobrý den, řekne potůček
a vyrazí ven z břehu.
Pak stébla trávy zelené
napřímí se a vstanou
a sníh se kamsi vytratí
s tichounkým Na shledanou...
Povídáme si o tom, co znamená: za tenkou okenicí sněhu, proč potůček vyrazí ven z břehu, co a proč dělají stébla trávy před tím, než vstanou, jak a kam se sníh vytratí...
Posloucháme a zpíváme si písničku Jaro dělá pokusy. https://www.youtube.com/watch?v=CzMqraKMO1I
Přesvědčte se, že dítě rozumí textu, případně vysvětlete neznámá slova nebo spojení.
Pozorujeme počasí:
-
Všímáme si každý den, jaké je počasí, a
-
dítě zaznamenává do tabulky, co vidí. Tabulku na 5 dnů vytiskněte nebo nakreslete, každý den vzniknou 3 záznamy (ráno, během dne a večer). Začít je možné kterýkoli den.
-
Dítě si na druhou stranu tabulky (nebo do vytištěného listu Počasí symboly) do čtverečků nakreslí vlastní symboly pro slunečno, zamračeno, déšť, sněžení, jinovatku, vítr a další podle potřeby, a pak je bude používat.
-
Pro zájemce: ke každému záznamu je možné doplnit červený nebo modrý puntík podle toho, zda teplota venku v tu chvíli byla nad bodem mrazu (červený) nebo pod ním (modrý).
-
Když se některý záznam nepodaří udělat, nevadí, nechte volné okénko, nevymýšlejte nic a pokračujte v zaznamenávání. Na závěr pak dítě z tabulky zjistí, který symbol se nejvíce opakoval, tj. jaké počasí během týdne převládalo.
-
Toto zaznamenávání počasí i výsledek ať se dítě na závěr pokusí vyjádřit slovy: Co a jak dělalo, na co přišlo, jak ho to bavilo, co na tom bylo nejtěžší...
Tvoříme dopis sluníčku, aby už zářilo a hřálo:
-
Papír dítko přeloží na polovinu, na vrchní stranu bude lepit sluníčko (jemu je dopis určen).
-
Na jiný papír nakreslí kruh, vymaluje sluníčkovými barvami, vystřihne a nalepí na vrchní stranu přeloženého papíru.
-
Nakreslí, vybarví, vystříhá a nalepí jednotlivé paprsky.
-
Otevře přeložený dopis a dovnitř nakreslí, na co se těší, až bude sluníčko pořádně svítit a hřát.
Známe pranostiky:
Březen, za kamna vlezem.
Březen bez vody, duben bez trávy.
Březen hřmí, květen sněží.
Březnový sníh škodí polím.
-
Povídejte si s dítětem o tom, co nám říkají lidové pranostiky o březnu. Zkuste se zaměřit na hledání odpovědi na otázku PROČ?
-
Pak si dítě jednu z pranostik vybere a nakreslí: na obrázku bude březen (tj. nějaké typické znaky začínajícího jara) a zároveň kresba vyjadřující druhou polovinu pranostiky. Těšíme se, jestli poznáme, kterou pranostiku si kdo vybere.
K předčítání:
M. Lukešová
Asi proto,
že jsme na zemi
a slunce na obloze,
od rána to ve mně skáče
po jedné noze,
nahoru a dolů
a pořád jen: Skoč!
Já se raduju
a nevím proč.