Zima s vodou čaruje, mráz na okna maluje

12.01.2021 21:39

letadylko.rajce.idnes.cz/Zima_s_vodou_caruje/

Zima s vodou čaruje, mráz na okna maluje 

Záměr: 

Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem, rozvíjení tvořivého myšlení. 

Experimentování s různými materiály, využívání všech smyslů. 

Poznávání a prožívání “nového” beze strachu. 

Upevňování vnímání chyby a neúspěchu jako dalšího kroku na cestě za poznáním. 

Nabídka činností: 

Badání a činnosti s ledemsněhem a vodou, zmrazování a rozmrazování, pozorování očima, lupou, zkoumání dalšími smysly, kreslení detailů, tvoření ze sněhu, ledu, pokus s ledem a solí. 

Výtvarné činnosti: zamrzlé okno, sněhová vločka, zimní krajina (různé techniky). 

Tvoření ledových bytostí z kmenů stromů, vymýšlení jejich charakteristik, vlastností a příběhů ve skupinkách, vzájemné sdílení. Kreslení do sněhu rukou v rukavici, stopami bot, obtisky různých částí těla. Sněhové hádanky, obrázky.  

Porovnávání objektů, charakteristických znaků, vlastností, přiřazování podle vlastností a množství, seznamování se zákl. matematickými pojmy a symboly, geom. tvary, číslicemi, třídění slov (obrázků) podle počtu slabik (označujeme kolíčky) s možností opakování úkolu a opravy chyby. 

Motorika: házení sněhovými koulemi na cíl, běh ve sněhu po nerovném terénu, bobování, klouzání. Modelování podle zadání ze sněhu, z modelíny. 

Zrakové rozlišování rozdílných tvarů v pravo-levém postavení, určování pravé a levé strany na sobě a na druhých. Prohlížení knih, obrázků, vyhledávání detailů na obrázcích podle pokynů. 

Skládání rozstříhaných obrázků a jiných skládaček ve skupinách, překreslování obrazce ve čtvercové síti.  

Paměťové hry – pexeso, Kimova hra, přenášení informací v družstvu (několik ukrytých věcí nebo obrázků si prohlédne první z družstva, snaží se je zapamatovat, běží k dalšímu, pošeptá mu, co si pamatuje, ten běží k dalšímu, a tak až k poslednímu, který nakreslí, co se dostalo až k němu). 

Prostorová orientace – pohybová hra Blízko a daleko (běh ve vymezeném prostoru, štronzo, vybrané děti řeknou, kdo je u nich nejblíž a od nich nejdál), podobně určování, kdo stojí vpravo a kdo vlevo, kdo před a kdo za. Stavebnice: stavění podle fantazie i podle předloh, plošné i prostorové objekty. 

Orientace v čase: pojmenovávání činností typických pro jednotlivá roční období. Řazení obrázků podle časové posloupnosti, pojmenování, co se stalo nejprve, potom, před tím, na konec, vyprávění příběhu. Pojmenování dnů v týdnu, určování, který den je dnes, byl včera, předevčírem, bude zítra, pozítří. Pojmenovávání a řazení jednotlivých kroků při oblékání. 

Řekni, které slovo do skupiny nepatří (sníh, led, voda, kámen...) a proč. Předčítání příběhu po krátkých úsecích, otázky k němu, převyprávění. Hra Co by se stalo, kdyby...?, Je pravda, že...? 

Zpěv písniček: 

Měsíce (Leden je měsíc plný ledu) + nakreslení obrázku ke každému měsíci. 

Zima, zima tu je, snížek poletuje, /: stromy, domy :/ bíle zahaluje. 

Sáně, rychle sáně, sedneme si na ně /: a pak z vršku :/ dolů pojucháme. 

Recitace  

Volá vločku vločka, ať prý na ni počká, že neví, kam padá, má zavřená očka. 

Zima Jak peřina za peřinou po obloze mraky plynou. 

Pár těch peřin puklo mrazem, peří se z nich sype na zem. 

Sláva - sněží! To je prima, letos bude bílá zima! 

Sluchová hra Kde to zvoní, kde to cinká? (děti v kruhu, každá dvojice má před sebou na zemi např. rolničky, jedno dítě je uvnitř kruhu se zavázanýma očima, ptá se, Kde to zvoní, kde to cinká? a ukazuje, odkud zvuk přichází). Rozlišování shodných a různých slov. Určování počtu slabik ve slově (tleskání, kostičky). První a poslední hláska ve slově. 

Vyprávění zimního příběhu s pohybem: domluvíme, že když děti uslyší např. slovo strompostaví se, sníh, lehnou si... je možné postupně zvyšovat počet domluvených slov a pohybových prvků. Vyhledávání obrázků podle slyšených slov, řazení, jak zazněla za sebou. Plnění úkolů podle několika jednoduchých pokynů tak, jak jdou za sebou.