POMÁHAJÍCÍ PROFESE

25.04.2020 20:32

Učitelka v mateřské škole je pomáhající profese. Tak nás to alespoň učili ve škole na „speciální pedagogy“. Nutno říct, že se mnou studovali i „bachaři“, kteří chtěli pomáhat vězňům být lepšími. Každopádně, ať už jsem dozorkyně či specialistka na předškolní pedagogiku, jsou moje schopnosti už nějak moc dlouhou dobu nevyužity. Snažím se tedy pomáhat jinak. Například dávat dobré rady a vlívat optimismus do života. Moc mi to teda nejde, ale s pokorou čekám na lepší časy.
Jako dlouholetá učitelka mám v zásobě spoustu výchovně vzdělávacích témat a nyní na vás vytáhnu toto: „Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě!“
CÍL: „Budeme si všímat krás kvetoucí přírody, zvířat žijících ve volné přírodě, života hmyzu.“
Pro inspiraci jsem si vypůjčila báseň – Ráj domova (Jan Čarek)
Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě!
Jen se, děti, rozhlédněte, co tu kolem kvítí kvete!
Kolik je tu zvířátek, kolik ptáčků, ptáčátek!
Kolik je tu dobrých lidí, co si radost nezávidí!
Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě!
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:
• Procvičovat sluchové vnímání. Ptáčku, jak zpíváš? Poslouchat různé zvuky kolem sebe, hádat, co to může být.
• Rytmizace. Vytleskáme si jednotlivá slova z básně a určíme počty slabik.
• Rozvíjet vyjadřovací schopnosti a výslovnost. Vybírat si obrázky květin (živé květiny) a povídat si, co o nich víme. Určit počty věcí kolem nás.
• Hledáme odpovědi na otázky – Co je to ohleduplnost? Co jsou zdvořilostní návyky? Jaký je člověk, který se chlubí?
• Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje a umět nabídnout pomoc.
• Vyrábíme, tvoříme z modelíny – život na louce (žížala, šnek, kytičky).
• Posilování výtvarných dovedností: „Namaluj květiny ve váze“.
• Procvičovat uvolňování zápěstí – kreslení obloučků. Dbát na lehkost při kreslení. Dokresli ptáčkům křídla.
• Výtvarně zpracováváme prožitky.
• Hry se zpěvem (Zajíček v své jamce, Kačátka se batolí, Žába skáče po blátě.
• Procvičovat poskoky snožmo ze dřepu. Zajíčci
• Na znamení běh s vyhýbáním k danému cíli. Posílení fyzické zdatnosti
• Pohotovost, rychlá orientace. Pohybová hra Pan čáp ztratil čepičku.
• Poznávat krásu přírody, ale uvědomovat si nebezpečí. Vycházka do volné přírody.
• Poslech pohádky a rozhovor o pohádce. Zvířátka a loupežníci.

Milí rodiče! Z tohoto školního plánu se dá téměř vše přenést do vašich domovů na vaše děti. Dělejte si však to, co uznáte za vhodné. Přece jenom jsme mateřská škola a mateřství je ta nejpřirozenější věc, kterou znám. To podle mého názoru znamená, že každá matka (dnes i otec) si intuitivně časem sama přijde nato, co je pro její dítě to nejlepší. Mějte se krásně a buďte zdrávi. Lenka Stará