Jaro kvete a zpívá

20.04.2020 23:49

Snad i vás vytáhlo sluníčko ven, a tak už jste si s dětmi prohlédli, co všechno v přírodě začíná růst, co už kvete (případně odkvetlo) a také jste si jistě všimli, který ptáček už se vrátil z jihu zase k nám.

Zkusme se tentokrát zaměřit nejprve na zrakové rozlišování – můžeme začít u rozkvetlých stromů a hledat ty, které mají stejné květy a které se liší, a povídat si o tom, čím se liší. Podobně i listy, keře i květiny na zahrádce. Můžeme nechat dítě porovnávat rostlinu pampelišky (smetanky lékařské) a sedmikrásky (chudobky), pomůžeme mu tím, že řekneme, co má sledovat: např. velikost celé rostlinky, velikost, barvu, vůni a chuť květů (jsou jedlé), délku, tloušťku a průřez stonku, množství a tvar listů, poupat a květů, při troše trpělivosti i semen, kořenový systém... ten je samozřejmě nejlépe vidět, když celé rostliny vyryjeme ze země. Nebudeme ale vyrývat zbytečně, protože každá taková živá rostlinka nám může přinést mnoho užitku. Květy sedmikrásky můžeme přidat do čaje, polévky nebo jimi ozdobit třeba chléb s máslem, pampeliška poskytuje potravu mnoha druhům hmyzu a také my si z ní můžeme připravit dobroty jako pampeliškový med nebo z mladých listů salát plný vitamínů ozdobený květy. Některou z těchto dobrot si s dítětem zkuste vyrobit a pak si na ní pochutnat.

Při výletech a procházkách si s dítětem povídáme, kudy vedla naše cesta, co jsme kolem ní viděli a slyšeli, a po návratu může dítě popsat cestu dalšímu členu rodiny. Po výletě nebo i při dalších společných činnostech doma komentujeme, co se kam ukládá: např. boty dolů do botníku, bunda vedle kabátku, kalhoty do skříňky, čepice nahoru na polici nebo do šuplíku, a dítko si věci zkouší samostatně srovnat a uklidit. Později už odpovídá na vaše otázky typu: Kam přijdou boty? Kam si uklidíš čepici? Kde je místo pro kalhoty? nebo samo říká, kam si co uklízí. Tímto způsobem postupně rozvíjí nejen prostorové vnímání ale třeba i samostatnost nebo dovednosti potřebné k péči o prostředí. A pak nechte dítě nakreslit skříňku s uloženým oblečením ve správných barvách nebo plán vaší trasy se zajímavostmi, které jste viděli, případně mu tužkou vytyčte cestu, do které dítě zakreslí, kudy jste šli (dvě souběžné klikaté linie, dítě mezi ně kreslí čáru tak, aby se nedotýkala okrajů cesty). Při kreslení sledujeme držení tužky, úchop i uvolnění celé paže, případně pomůžeme s nastavením správného držení, dále také plynulost linie. A když už máme poličku na oblečení, přidáme další na hračky, na nádobí, a ještě jednu na potraviny, jmenujeme různé věci z těchto čtyř kategorií (talíř, mléko, mouka, klobouk, plavky, balón…) a dítě říká, do které věc patří (zda je to oblečení, hračka, nádobí nebo potravina), a nakreslí jmenovaný objekt do správné poličky (= pod správný nadřazený pojem).

Na rozvoj sluchového vnímání je zaměřená hledací hra, kdy dítě hledá schovanou ozvučenou věc, např. tikající budík, tichounce hrající mobil (doma) nebo poslouchání zvuků z okolí (venku): se zavřenýma očima dítě poslouchá zvuky z okolí a snaží se je identifikovat, co slyší, nakreslí tužkou na papír, pak poslouchá dál. Cílem je ulovit (rozeznat a zaznamenat) co nejvíce zvuků.

Ač vaše dítě nemůže být v kolektivu, přesto je dobré zabývat se i rozvíjením jeho sociálních dovedností. Ve skupině vrstevníků často přicházejí situace, kdy se děti učí vcítit do toho, co prožívají druzí, a přiměřeně reagovat. Umožněte vašemu potomkovi zakoušet situace, kdy se může vcítit do toho, jak je vám, a nechte ho na tuto situaci zareagovat. Nechte si podat sklenici vody, když máte žízeň, nechte se pohladit, když vás něco bolí, nechte se dítětem obsloužit, když jste unavení… a vy zatím poslouchejte, jestli někde poblíž zakuká kukačka (letos přiletěly o týden dřív než obvykle) nebo si zazpívejte písničku a naučte ji také vaši ratolest:

  1. Žežuličko, kde jsi byla, žes tak dlouho nekukala?

//:Ajajaj, kukuku, seděla jsem na buku://

  1. Seděla jsem na větvičce, volala jsem na myslivce:

//:Ajajaj kukuku, seděla jsem na buku://

 

Ať se vám dobře zpívá! Míša