Flétna

07.06.2020 09:38

FLÉTNA

 

Milí rodiče,bylo by škoda, kdyby děti zapomněly, co se na flétničku naučily. Chtěla bych vás požádat o spolupráci, aby se děti naučily poslední tón, který jsme nestihli.

Možná, že to už děti samy zkoušely, ale je dobré jim trochu pomoci,aby si mohly potom zahrát všechny písničky v sešitě. Pro zájemce, tedy přikládám „návod“.

 

Nejdříve si hrou můžetme ujasnit která ruka je pravá a která levá

Dítě stojí, ruce za zády, jako že je má v kapsách u kalhot a provádí pohyb podle říkanky:

„Ruce z kapes vyndáme, pak si na ně tleskáme,

pravou slunce nakreslíme, levou oči zastíníme“

Totéž znovu, ale změníme“......levou slunce nakreslíme, pravou oči zastíníme“

 

Když víme, která ruka  je levá, uchopíme s ní flétnu-palec zespoda, ukazováček shora =tón Flautík, říkejte říkadlo o Flautíkovi (viz sešit) a dítě si rytmus říkadla s vámi zahraje

Přidáme druhý prst-prostředníček levé ruky, říkejte říkadlo o Červenkovi a dítě hraje na druhý tón.

Přidáme třetí prst-prsteníček levé ruky, říkejte říkadlo o Modráskovi,dítě hraje na třetí tón.

Přidáme ukazováček pravé ruky, říkejte říkadlo o Žluťáskovi, dítě hraje na čtvrtý tón.

Přidáme prostředníček pravé ruky, říkejte říkadlo o Fialovníkovi, dítě hraje na pátý tón.

 

Přitom je třeba dětem připomenout správný postoj, děti ho znají,hrály jsme hry jak dobře a špatně stát. Také je třeba připomenout, aby do flétny nefuněly,neprskaly, ale vypouštěly stejnoměrný,plynulý proužek vzduchu a jakoby při tom vyslovovaly dýý,dýý.

 

Přečtěte dětem nový pozdrav:

„Dobrý den, dobrý den, na flétnu si zahrajem.

Je tu náš tón poslední, Zelenáč ho rozezní“

Děti si s vámi mohou rytmus nového říkadla zahrát na kterýkoliv tón který umí.

Nový tón se naučíme s pomocí příběhu.

 

Přečtěte dětem krátkou pohádku která nás přivede k poslednímu skřítkovi:

Skřítek Zelenáč žil na horách. Skoro celou zimu prospal, nejraději měl jaro. Jakmile začalo hřát sluníčko, vyšel ven ze své chaloupky a celý se zazelenal, jako příroda kolem.

Jednou se vydali Flautík, Červenka, Modrásek, Žluťásek a Fialovník na výlet do hor (zapojení dětí-dítě může zahrát tón skřítka, kterého pojmenujete)

 Skřítci šli nahoru (dítě může zahrát vzestupnou melodii, tj. tóny od Fialovníka – k Flautíkovi)

potom šli dolů (sestupná melodie- tj.tóny od Flautíka k Fialovníkovi)

Zase stoupali nahoru (vzestupná melodie) a zase scházeli dolů (sestupná melodie) a tu najednou uslyšeli zpěv a cinkání. Uviděli skřítka Zelenáče, jak zpívá stádu oveček „Běžela ovečka hore do kopečka“.  Skřítkům se písnička líbila. Pozdravili se se Zelenáčem a chtěli si písničku o ovečkách zahrát. Chyběl jim ale jeden tón. Co kdybys nám pomohl? Požádali Zelenáče. Vyrobili další píšťalku a Zelenáč na ni zahrál tón který jim chyběl - dítě zakryje poslední dírku prsteníčkem pravé ruky. Potom si spolu mohli zahrát písničku o ovečkách -sešit str.34.

 A tak hráli, až se hory zelenaly. Potom je Zelenáč vzal ke koníčkům a společně si na koních vyjeli do hor, ale začalo pršet a mokří se museli vrátit.V chaloupce si uvařili čaj a než si usušili kabátky, naučili se písničku „Prší, prší“ -sešit str,36.

Ze skřítků se stali kamarádi a v létě spolu zažili spoustu pěkného. Sportovali, nebo jezdili na výlety.(děti mohou podle obrázků v sešitě vyprávět co skřítkové dělali)

A my jsme se naučili poslední tón a můžeme si s nimi zahrát všechny písničky.

 

Děkuji vám za pomoc a prosím aby děti písničku „Běžela ovečka“ opravdu nacvičily, pokud to vyjde, uplatníme to. Děkuji K.P.