Drak papírák

06.11.2020 11:22

Pokud nemůžete jít pouštět draka, tady je pár námětů, které můžete s dětmi využít i doma. Kreativitě vaší ani vašich dětí by ale naše náměty neměly stát v cestě, jen inspirovat :-)

Není drak jako drak 

Záměr:  

  • Vnímat změny (nejen počasí) jako přirozené a učit se na ně reagovat 

  • Rozvíjet tvořivost 

  • Poznávat sebe sama, rozvíjet schopnost sebeovládání a pozitivní city ve vztahu k sobě 

  • Posilovat prosociální cítění a chování ve vztahu k ostatním lidem 

  • Porozumět základním projevům neverbální komunikace 

Drak papírák 

Nabídka činností: 

Draku, ty jsi vážně drak? Na mou věru, je to tak.  

A máš zuby dračí? Mám dva, to mi stačí. 

  • Recitace básničky 

  • Počítací hra s draky: každému drakovi dej tolik mašliček na ocas, kolik má zubů, dej mu méně, více než má zubů 

  • Pracovní list: vybarvi stejně mašliček jako má drak zubů 

Fouká, fouká, podzim si brouká, 

Draci už létají klukům i holkám. 

Letí, letí a zlatem svítí 

Lísteček z javora, kdo si ho chytí? 

  • Pohybová improvizace na písničku 

  • Zpěv písničky 

  • Kresba k písničce 

  • Tvoření draka z listí a dalších přírodních materiálů 

Eduard Petiška Vláďův drak (Pohádkový dědeček) 

Každý rok chlapci ve vsi vyráběli draky. Tentokrát měl nejkrásnějšího draka Frantík. Vláďa neuměl draka vyrobit a ani nechtěl od dětí pomoci. Vláďa záviděl Frantíkovi jeho draka a večer, když si Frantík uložil draka do komory, přelezl Vláďa plot a draka vzal. Vláďa nalepil na draka nový papír a namaloval nový obličej. Druhý den šel pouštět draka s dětmi, drak pěkně letěl, ale nakonec spadl do rybníka. Když Vláďa vytáhl draka z vody, zůstal na hladině jen kus pomalovaného papíru. Vláďa utekl a celý týden mezi kluky nechodil. 

  • Hledej rozdíly mezi dvěma draky (prac. list) 

  • Nakresli obrázek ke každé větě, pak obrázky seřaď podle příběhu, příběh vypravuj 

  • Rozhovor nad každým obrázkempojmenuj činnosti, které dělají děti na obrázcích, dále hovoříme o emocích, které je provázejí (jak se asi cítil Vláďa, když si neuměl vyrobit draka, když ukradl draka...) 

  • Jak se cítil Frantík na začátku a na konci příběhu, jak Vláďa? 

  • Výroba draka – podle možností 

Udělej mně táto, udělej mně draka, aby s větrem letěl dál, až nad oblaka.  

Aby letěl k slunci, vyřídil mu přání, aby dlouho bylo ještě tady s námi.  

Drak už letí, letí, mávají mu děti, na klubíčko podzim začly navíjeti. 

  • Hra v kruhu s rámečkem z kartónu ve tvaru drakadítě ukáže v rámečku svůj obličej a ostatní hádají, jaký je drak (veselý, smutný, zamyšlený, vzteklý, rozzlobený, vyděšený...) 

Dráček papíráček  

  • Skládání draka podle instrukcí (papír A4 po délce napůl, pak rohy ke středové linii)dokreslení obličeje s mimikou (vystižení emocí) 

  • Jaký je tvůj dráček?  Proč? 

Každý podzim, je to jistý, bere vítr stromům listy. 

Drak to listí nahání, nikdo mu v tom nebrání. 

  • Pohybová hra: Na dráčky a vítr (děti mají vzadu za pasem stuhu nebo šátek “ocásek”, jedno dítě jako vítr je honí a bere jim ocásky, děti se brání otočením proti větru, nepoužívají ruce, drak, který nemá ocas, si jde odpočinout) 

  • Barevné ocásky: k dračí hlavě (např. z papíru) děti staví ocásky střídáním kostek různých barev podle vzoru (např. stále se opakující červená, žlutá, zelená), k jedné hlavě několik dětí a ocásků, děti najdou napsané své jméno u jedné z hlav a na stejném lístku i vzor pro střídání barev 

  • Pracovní list Dračí ocas – barvy a jejich odstíny 

 

Není drak jako drak (text Eva Pipková) 

  1. Tenhle dráček papíráček 
    létá nebem do zatáček, 
    létá s větrem o závod 
    a dětem to přijde vhod. 

  1. Vedle něj se vznáší jiný, 
    ten však není papírový. 
    Z pohádky k nám přiletěl, 
    princeznu by sežrat chtěl. 

  1. Nebojte se, že to spletu, 
    řeknu jenom jednu větu: 
    „Věřte tomu, je to tak, 
    není dráček jako drak". 

  • Rozvíjení slovní zásoby, jaký může být drak?  

  • Používání homonym (různé významy stejně znějících slov, např. drak, koruna, kohoutek, stopky, jeřáb aj. ) 

  • Doplňování správných tvarů slov do textu (obrázkové čtení) 

 
Vysoko až nad oblaka do větru vám pouštím draka.  

Dejte pozor, děti, ať vám neuletí! 

  • Dechová cvičení motivace větrem,  

  • Hra Všechno lítá, co peří má (jmenujeme různé věci, zvířata, ptáky... v případě, že létá a má peří dítě vyskočí a mává “křídly”, když jen létá a nemá peří, dítě se postaví, když nelétá a nemá peří, dítě jde do dřepu, poslední variantu vyřešte po svém:-) 

  • Výroba větrníků 

Malování draka (např. temperami): společná domluva o tom, jaký bude drak, o výběru barev, rozdělení úkolů, malová 

Texty básniček a písniček si mohou děti poslechnout a v rámci trénování paměti, výslovnosti, soustředění...  i naučit