Drak papírák
Pokud nemůžete jít pouštět draka, tady je pár námětů, které můžete s dětmi využít i doma. Kreativitě vaší ani vašich dětí by ale naše náměty neměly stát v cestě, jen inspirovat :-)
Není drak jako drak
Záměr:
-
Vnímat změny (nejen počasí) jako přirozené a učit se na ně reagovat
-
Rozvíjet tvořivost
-
Poznávat sebe sama, rozvíjet schopnost sebeovládání a pozitivní city ve vztahu k sobě
-
Posilovat prosociální cítění a chování ve vztahu k ostatním lidem
-
Porozumět základním projevům neverbální komunikace
Drak papírák
Nabídka činností:
Draku, ty jsi vážně drak? Na mou věru, je to tak.
A máš zuby dračí? Mám dva, to mi stačí.
-
Recitace básničky
-
Počítací hra s draky: každému drakovi dej tolik mašliček na ocas, kolik má zubů, dej mu méně, více než má zubů
-
Pracovní list: vybarvi stejně mašliček jako má drak zubů
Fouká, fouká, podzim si brouká,
Draci už létají klukům i holkám.
Letí, letí a zlatem svítí
Lísteček z javora, kdo si ho chytí?
-
Pohybová improvizace na písničku
-
Zpěv písničky
-
Kresba k písničce
-
Tvoření draka z listí a dalších přírodních materiálů
Eduard Petiška Vláďův drak (Pohádkový dědeček)
Každý rok chlapci ve vsi vyráběli draky. Tentokrát měl nejkrásnějšího draka Frantík. Vláďa neuměl draka vyrobit a ani nechtěl od dětí pomoci. Vláďa záviděl Frantíkovi jeho draka a večer, když si Frantík uložil draka do komory, přelezl Vláďa plot a draka vzal. Vláďa nalepil na draka nový papír a namaloval nový obličej. Druhý den šel pouštět draka s dětmi, drak pěkně letěl, ale nakonec spadl do rybníka. Když Vláďa vytáhl draka z vody, zůstal na hladině jen kus pomalovaného papíru. Vláďa utekl a celý týden mezi kluky nechodil.
-
Hledej rozdíly mezi dvěma draky (prac. list)
-
Nakresli obrázek ke každé větě, pak obrázky seřaď podle příběhu, příběh vypravuj
-
Rozhovor nad každým obrázkem: pojmenuj činnosti, které dělají děti na obrázcích, dále hovoříme o emocích, které je provázejí (jak se asi cítil Vláďa, když si neuměl vyrobit draka, když ukradl draka...)
-
Jak se cítil Frantík na začátku a na konci příběhu, jak Vláďa?
-
Výroba draka – podle možností
Udělej mně táto, udělej mně draka, aby s větrem letěl dál, až nad oblaka.
Aby letěl k slunci, vyřídil mu přání, aby dlouho bylo ještě tady s námi.
Drak už letí, letí, mávají mu děti, na klubíčko podzim začly navíjeti.
-
Hra v kruhu s rámečkem z kartónu ve tvaru draka: dítě ukáže v rámečku svůj obličej a ostatní hádají, jaký je drak (veselý, smutný, zamyšlený, vzteklý, rozzlobený, vyděšený...)
Dráček papíráček
-
Skládání draka podle instrukcí (papír A4 po délce napůl, pak rohy ke středové linii), dokreslení obličeje s mimikou (vystižení emocí).
-
Jaký je tvůj dráček? Proč?
Každý podzim, je to jistý, bere vítr stromům listy.
Drak to listí nahání, nikdo mu v tom nebrání.
-
Pohybová hra: Na dráčky a vítr (děti mají vzadu za pasem stuhu nebo šátek “ocásek”, jedno dítě jako vítr je honí a bere jim ocásky, děti se brání otočením “proti větru”, nepoužívají ruce, drak, který nemá ocas, si jde odpočinout)
-
Barevné ocásky: k dračí hlavě (např. z papíru) děti staví ocásky střídáním kostek různých barev podle vzoru (např. stále se opakující červená, žlutá, zelená), k jedné hlavě několik dětí a ocásků, děti najdou napsané své jméno u jedné z hlav a na stejném lístku i vzor pro střídání barev
-
Pracovní list Dračí ocas – barvy a jejich odstíny
Není drak jako drak (text Eva Pipková)
-
Tenhle dráček papíráček
létá nebem do zatáček,
létá s větrem o závod
a dětem to přijde vhod.
-
Vedle něj se vznáší jiný,
ten však není papírový.
Z pohádky k nám přiletěl,
princeznu by sežrat chtěl.
-
Nebojte se, že to spletu,
řeknu jenom jednu větu:
„Věřte tomu, je to tak,
není dráček jako drak".
-
Rozvíjení slovní zásoby, jaký může být drak?
-
Používání homonym (různé významy stejně znějících slov, např. drak, koruna, kohoutek, stopky, jeřáb aj. )
-
Doplňování správných tvarů slov do textu (obrázkové čtení)
Vysoko až nad oblaka do větru vám pouštím draka.
Dejte pozor, děti, ať vám neuletí!
-
Dechová cvičení motivace větrem,
-
Hra Všechno lítá, co peří má (jmenujeme různé věci, zvířata, ptáky... v případě, že létá a má peří dítě vyskočí a mává “křídly”, když jen létá a nemá peří, dítě se postaví, když nelétá a nemá peří, dítě jde do dřepu, poslední variantu vyřešte po svém:-)
-
Výroba větrníků
Malování draka (např. temperami): společná domluva o tom, jaký bude drak, o výběru barev, rozdělení úkolů, malování.
Texty básniček a písniček si mohou děti poslechnout a v rámci trénování paměti, výslovnosti, soustředění... i naučit.