Domácí práce

11.05.2020 21:30

 

Téma, které bychom probírali ve školce tento týden se jmenuje  „Co dělají táta s mámou.

 

Téma pěkné, zdá se jednoduché, ale přitom pro nás je to oříšek. S dětmi jsme již několikrát hovořili o různých řemeslech, zpívali jsme o nich, tančili, poslouchali příběhy a básničky. Když jsme se zeptaly dětí, většinou věděly, co dělá- zedník, truhlář, tesař, kuchař, holič, švec, kominík, pekař, švadlena, zahradník, sklenář.....,také znaly povolání jako lékař, zubař, záchranář, hasič, policista, veterinář, sestřička, učitel, úředník, prodavač, pokladní, kadeřnice, pilot, řidič, strojvedoucí, průvodčí.............ale když jsme se zeptaly, co dělají rodiče, děti většinou nevěděly.

Vzhledem k tomu že, až na malé vyjímky, je nám to také utajeno, naše debata tím skončila. Z toho vyplývá, že toto je téma jak dělané pro vás! Zkuste si s dětmi povídat o vaší práci, o tom, jak se nazývá vaše profese a zkuste jim přiblížit náplň vaší práce.

Zeptejte se dětí, čím by chtěly být ony, co je baví, co by chtěly dělat a proč.

 

Děti se dozví něco o vás a zároveň si rozšíří své poznatky. Zda si něco k tomuto tématu pamatují, si ověřte dotazy.

Aby to pro děti bylo atraktivnější, může se otázka stát hádankou:.

Např. Hádej  „Kdo potřebuje – kladivo..., hrábě..., hrnec..., hřeben..., jehlu..., injekci..., pistol..., vrtačku...............................???

nebo obráceně „Co ke své práci potřebuje kadeřnice a holič?“ zedník, lékař, policista.........

(děti si přitom krásně rozvíjí slovní zásobu podstatných jmen)

 

Co dělá zedník, policista, prodavač,.......???

(rozvíjíme slovní zásobu sloves)

 

Přidejte i hádanku na vaše povolání.

 

Každý předmět je z nějakého materiálu, objevte, jaké materiály se nachází ve vaší domácnosti- dřevo, kov, plast, sklo, papír, látka, kámen, cihla...........

Hra „Najdi co je ze skla....“

 

Děti budou určitě bavit jednoduché pokusy - jaké vlastnosti mají různé materiály (co je tvrdé, měkké, pevné, křehké, ohebné, hořlavé, nehořlavé, lehké, těžké, hladké, drsné,.......)

Při pokusech je nutno dbát na bezpečnost, upozornit děti, že nemohou tyto pokusy dělat samy. Pokud jim dovolíte zkusit si to pod dohledem, budou jistě spokojené.

Zkuste dát hádanku např. Co je měkčí, dřevo, nebo kov? kámen nebo dřevo? A následně přijde zkouška -dřevo x sekera nebo pilka. Kámen a dřevo-bouchání-kde zůstanou stopy

Stejně můžete porovnávat a zkoušet vlastnosti materiálů mezi sebou: např.papír x kov- Co je lehčí? zkouška-pustit do vody, - Co hoří? zkouška

např. Co je křehčí? -sklo x kov nebo kámen, nebo plast x sklo - zkouška

např. Co je ohebné? -drát x sklo

např. Co je drsné? Sklo x smirkový papír..................................atd.

 Lehce potom děti přijdou na princip hry „Kámen, nůžky, papír“

 

Když se podaří shromáždit nářadí a materiál, můžete si zahrát hru „Co slyšíš?“ (tu mají děti rády)

zakrýt dětem oči, vytvářet zvuky

- zatloukání hřebíku, řezání pilkou, míchání lžičkou v hrnečku, trhání papíru, stříhání papíru, var vody v konvici, naklepávání řízků,lití vody, šplouchání vody,...............

 

Většina dětí má maminku s mladším sourozencem doma a netuší, že i maminka má svou profesi.

Maminky, povězte dětem o své profesní práci. Děti by mohly nakreslit, jak si představují zaměstnání svého tatínka a maminky.

Zkuste dětem přiblížit, v čem je vaše práce potřebná. Děti by měly pochopit, že každá dobře vykonaná práce je důležitá a proč, ať je práce to maminky doma nebo ředitele firmy, popeláře nebo lékaře. Uvědomit si, že každá práce vyžaduje úsilí, proto si práce druhého vážíme a neničíme ji (ve světě dětí- rozbíjení hraček, ničení věcí, nepořádek, vyhazování jídla,....)  K.P.